söndag 1 juli 2018

Mostar

På torsdagsmorgon sa vi hejdå till Familjen Fritzson och Hannes utanför affären och jag och Stefan rullade söderut på ön Pag. Vackra och framförallt gröna vyer mötte oss. Jag var förvånad att det kunde skilja så mycket mellan öns bägge sidor. När vi körde av färjan på öns andra sida för en dryg vecka sedan var ju min första tanke en ö av sten.
På en rastplats med vacker utsikt fixade vi lite frukost och fortsatte sedan vår resa. En kort bro tog oss över till fastlandet och motorvägen söderut.

Kroatiska motorvägar är fantastiska, inte mycket trafik och bra vägar. Så vi rullade på och njöt av vackra vyer. Vi närmade oss Makarska och den höga bergskammen som löper längs hela Makarska rivieran. Genom en tunnel i berget kom vi ut vid kusten igen och passerade de små byarna som klättrar på bergsluttningarna. Gatorna stupade brant ner mot havet.

I Makarska checkade vi in på en från förra året ny campingen. Vi fick en hyfsad plats med närhet till vattnet och insåg att vi var omgivna av svenskar. Alla talade om samma sak - fotbollen.

Vår plan var att sova i Makarska 2 nätter för att kunna ta en hyrbil till Bosnien en dag. Men vi kände direkt att det var lite för bra här för att stanna så kort.
Visst det är mycket folk och mycket turistbetonat, men gamla stan i Makarska är så fin och med fantastiska restauranger.

På lördagen åkte vi iväg med hyrbil mot Bosnien. Våra svenska körkort gäller för att köra husbil över 3,5 ton i EU-länder, men inte i Bosnien. Samtidigt kändes det smidigt att bara ha en liten bil att köra runt med.
Så via tunneln tog vi oss genom den höga bergskammen och ut på andra sidan. Vi klättrade sedan upp längs serpentinvägar längs berg och kullar och kom ut i en stor grönskade dalgång. Gränskontrollen över till Bosnien gick smidigt och vi fortsatte mot Mostar.

Eftersom inte Bosnien är med i EU gäller inte fria samtal och surf som i de andra EU-länderna. Så vi kunde inte ha mobildata på utan körde lite på måfå. Vi följde skyltar mot centrum och sedan Stari Most. Vi hade sådan otrolig tur att vi körde rakt in mot bron och kom till en återvändsgata med en parkeringsplats kvar. Vi parkerade, klev ur och en otrolig hetta slog emot oss.

Vår parkering var en riktig lyckoträff, Mostars gamla stad började precis innanför. Smala gränder mellan gamla byggnader och blanksliten kullersten ledde oss mot bron. Torn från flera moskéer stack upp här och där.
Sedan möttes vi av brons vackra vy.

Mostar är mest känd för att vara en av Bosniens mest attraktiva turistorter men också för de hårda striderna mellan kroater och bosniaker under Bosnienkriget, i det kom kallas slaget om Mostar.

Det är svårt att förstå allt det hemska som pågått här när man ser allt det vackra och pittoreska.
Under kriget var staden Mostar under belägring av serbiska styrkor som bombade staden från sina ställningar. Serbiska styrkor förstörde många byggnader i staden och dödade många civila. Samtidigt pågick ett krig mellan bosniska muslimer och kroater som starkt bidrog till stadens förfall. Nästan alla moskéer i staden förstördes samt en katolsk kyrka.
Den berömda bron - Stari most är från 1500-talet men förstördes 1993 av kroatiska styrkor. Efter kriget rekonstruerades den efter donationer från USA, Kroatien, Nederländerna, Italien och Turkiet och kunde återinvigas 2004.

Staden är i dag delad mellan kroater och bosniaker som befolkar varsin sida om floden Neretva. När vi kom över på den bosniska sidan så förändrades utbudet i affärer och förde tankarna till Turkiet och Mellanöstern. Te-serviser, vattenpipor, metallsmycken och färgglada lampor fyllde affärerna.

Vi åt en lunch på en restaurang intill vattnet med utsikt över bron och såg en
och annan hoppa från den 24 m höga bron för att roa turister.

Vi vandrade runt bland gränder och byggnader, åt en svalkande
glass och drack macchiato på ett litet café.

Nöjda med vad vi sett återvände vi mot bilen. Vi kände nog båda att vi måste läsa på lite mer om Mostar. Vi hade av andra svenska fått tipset att lyssna på ”Slaget om Mostar” på P3 Dokumentär, så vi får nog börja med den på stranden någon dag.

Sedan rullade vi vidare mot vattenfallet Kravica jag läst om. Jag visste nog inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Vi följde skyltarna men när vägen bara blev smalare och smalare började jag undra. Dålig asfalt och höga kanter och sista biten gick det knappt att mötas.
Så när en stor parkeringsplats med massa bilar och bussar dyker upp blev vi väldigt förvånade.

Bruset från fallen hörs så fort vi öppnar bildörrarna. Sedan var det bara 500 m att gå. Kravica är inte bara ett fall utan hela 16 stora fall som samlas som i en stor bassäng.

Vatten, grönska och restauranger blandades med turister som sökte svalka i den stora ”poolen” som bildades under fallen. Otroligt vackert och så skönt med ett svalkande dopp efter en varm dag i Mostar.

Vi påmindes ytterligare om vilken mångfald och hur otroligt vackert det är i de här länderna. Vilka platser och vyer det finns i Kroatien och dess grannländer.
Svala vandrade vi upp mot parkeringen, men var lika varma igen när vi kom tillbaka till bilen.
Serpentinvägar tog oss sedan tillbaka till Kroatien och där vi möttes av vackra vyer över Bacinskasjöarna.

Några mil söder om Makarska kommer vi ut på kustvägen och njuter av att se hur solen glittrar i havet, som idag bara krusar sig lätt.

Otroligt nöjda med dagen återvänder vi till campingen.
Idag blir det njutning på hemmaplan. Det finns en fin strand precis nedanför campingen. Lite mycket folk för vår smak, men vi hittade fina badklippor med cyklarna i fredags, där det var betydligt lugnare.

Det känns som det pågår en daglig kamp mellan havet och berget här. Moln från inlandet pressas ut över bergskanten och den höga klara luften pressar tillbaka.
Ibland orkar den inte och molnen liksom rinner över bergskanten. Det ser ut som en gigantisk häxkittel som kokar över.

Imorgon är det dags att fortsätta resan söderut mot Kroatiens sydligaste delar. Vart vi hamnar är i skrivande stund inte helt bestämt.
Men innan vi lämnar skall vi njuta av dagen här och äta en middag till på fantastiska Stari Mlin. Otroligt god mat i mysiga omgivningar. Antingen sitter man ute i gränden eller på deras innergård omgiven av vinrankor, kiwi- och passionsfruktsplantor och limeträd. Precis så som vi vill ha det på semestern.