söndag 9 december 2012

4 öars-tur

På lördagen hade vi bokat in oss på en båttur till 4 olika öar sydost om Koh Lanta. Trots alla mina resor och tid på denna ön så har jag aldrig varit där.
Vi blev upphämtade med minibuss vid vårt hotell och syrrans familj var redan upphämtade och satt i bussen. Vi korsade sedan ön och körde ner till "The Old Town". Min syster hade bett chauffören köra försiktigt med tanke på att bälten saknades och vi hade en liten 2-åring med oss. Och tänka sig, det gjorde han. Han svängde så försiktigt i varje korsning och höll en låg hastighet, imponerande!
Vi hann därför både se elefanter, gummiplantage och vackra vyer på vägen ner till piren vid den gamla staden.

Väl där körde de ut oss med longtailbåt till vår lite större båt.
Denna turen fanns i 3 olika varianter och prisklasser. Billigast var longtailbåt, mellanklassen var en större båt och dyrast var speedboat. Vi hade valt mellanalternativet mest med tanke på lille Elvin, så han slapp sitta still. Men också av komfortskäl för oss övriga. På stora båten fanns platser både i skugga och sol, toalett, gott om utrymme och kaffe, vatten och frukt när man ville.

Det var en fin dag att vara ute till havs. Klarblå himmel och lite lätt krusning på havet som gjorde att solen glittrande extra mycket i vattnet.
Området vi åkte igenom var mycket vackert, som en skärgård med mängder av små öar med fina stränder eller bara en brant klippa som stack rätt upp ur havet.
Vi njöt av omgivningarna, kaffe och croassant vilket fick den en timma långa båtresan att gå fort. Vi fick också prova ut snorkelutrustning. Då alla fått hjälp att välja fenor i rätt storlek utan Elvin gick han missnöjd fram och valde ut ett par själv.

Vårt första stopp var ön Koh Cheuak där vi skulle snorkla. Båten ankrade strax utanför ön och vi fick hoppa i bland mängder av fiskar. Ön bestod bara av en stor hög klippa som reste sig upp ur havet.
Jag som har gjort närmare 150 dyk i vattnen runt Koh Lanta skall erkänna att jag är lite bortskämd. Tyvärr var flera av korallerna här döda så det var lite färglöst. Men fiskar fanns det och vi såg både en stor muräna och flera clownfiskar likt Nemo.

Vårt nästa stopp var på ön Koh Kradan. Den här ön hade en fin lång kritvit sandstrand och vi stannade strax utanför. Här fanns det både massor av fina och färgglada koraller och mängder av fiskar i stora stim.

Efter en god lunch på båten så fortsatte vi mot turens höjdpunkt - Emerald Cave. Vi passerar fler vackra öar och njöt av den friska havsluften.

En trött Elvin passade på att sova en stund och vi andra slappade i skuggan eller på båtens soltak.
Då vi kom fram till Koh Mook och Emerald Cave, eller Morakot Cave som den egentligen heter blev det fokus på säkerheten. Alla var tvungna att bära flytväst. Sedan hoppade vi i vattnet och simmade mot grottans öppning. Vår guide simmade först och höll i en livboj och en ficklampa. Då vi kom in i den stora grottöppningen blev vi ombedda att simma på ett långt led och hålla i varandra. Jag tyckte att detta till en början kändes lite överdrivet. Men ju längre in vi kom i tunneln ju mörkare blev det. Tunneln som är 85 meter lång kröker 90 grader och då vi simmat in en bit var det verkligen becksvart. Helt plötsligt kändes det rätt bra att hålla i flytvästen på den som simmade framför. Ville inte tänka på vad som kunde finnas i vattnet under oss. Bredden på tunneln var ca 2-3 meter och då och då kunde man se guidens ficklampa lysa i klipptaket ovanför oss.
Efter en stunds simmade tyckte vi oss kunna se lite ljus i tunneln och sedan såg vi öppningen. Slutligen simmade vi ut ur tunneln och nåddes av en vacker lagun. Bortsett från den lilla stranden där en varan precis passerade i sakta lunk fanns bara klippväggarna, som reste sig minst 150m rätt upp iklädda grönskande träd och stora ormbunkar. Stranden låg i skugga och ovan oss fanns en öppning där man kunde se himmeln.
Tyvärr hade vi inga vattentäta påsar med oss så vi kunde inte få med oss någon kamera in. Det var verkligen synd för detta var nog bland de häftigaste platser jag sett, just därför att den var så svåråtkomlig och den långa svarta tunneln som ledde oss hit.
Denna lagun hade varit ett tillhåll för pirater och de gömde sina skatter här.
Lille Elvin tyckte tunneln var hur rolig som helst, medans 10-årige Mattias var mer reserverad.

Det blev en lika mörkt tur tillbaka och jag såg inte ens min syster som simmade mindre än 1 meter i från mig.
På vägen ut då det började ljusna såg man att botten bestod av finaste sand och inga otäckheter fanns där.

Sedan fortsatte turen till ön Koh Ngai. En underbar paradisö där vi la till vid en pir.

Ett dopp vid stranden och en glass i restaurangen gjorde upplevelsen fulländad.
Sedan vände båten hemåt och vi njöt av en behaglig båtresa till Koh Lanta. Tyvärr blev det inga valar eller delfiner vilket vi hade hoppats på. På turen för 2 dagar sedan hade de sett bägge.
Men vi hade hade vi haft en underbar dagstur och för detta hade vi betalt hela 220:- per person.

Kvällens middag intogs på Funky Fish där vi hade långbord. Efter maten körde Isak poi.

Jag var så sugen och bytte mitt vita linne mot syrrans svarta och fick låna en hårsnodd av Jonna.
Sedan körde jag min första eldshow på 2 år. Lite skakigt var det, men riktigt kul.

Idag njuter vi av härligt poolhäng på syrrans hotell.

Enda problemet nu, jag vill verkligen inte åka hem. Försöker att inte tänka på hemresan, men ibland är det svårt. Allt är ju så underbart här nere.