tisdag 24 juli 2012

Krk - ön utan vokaler

Idag på morgonen lämnade vi Camp Mareda och Istriens frodiga röda jordar i en svagt rosaskimrande bil. Det har blåst rätt mycket de sista dagarna och den röda jorden finns nu överallt från bil till disktrasa.

De senaste dagarna hade campingen fullständigt invaderats av holländare. De liksom vi svenskar är ett folk som gillar att resa och vi visste sedan tidigare att de precis börjat sin semester denna veckan. Vi lämnade nu gladeligen över vår plats till köande holländare.

Vi körde motorvägen ner en bit på Pula-halvön och vände sedan uppåt igen mot staden Rieka. Inne i bukten blåste det betydligt mycket mer och då vi närmade oss bron över till Krk började jag tvivla på om vi skulle få åka över.

Men det fick vi och anlände så till Krk. En ö utan vokaler men med massa stenar, berg och karga sluttningar. Inne på öns mitt var vi i skydd från blåsten, men då vi närmade oss öns södra del och staden Baska så ökade den igen.

Eftersom vi försökt boka camping lite sent inpå hade de stora campingarna med onlinebokning varit fulla. Men på lilla Kamp Mali, som betyder just liten, hade vi fått reservera en plats via mail.
Det fanns bara 30 platser och de var inte stora. Men de hade alla anslutning till vatten och avlopp och campingen var superfräsch. Och det visade sig att 8 svenska ekipage redan fanns på den lilla campingen tillsammans med 2 norska. Här får man tänka på vad man säger.

Vi fick av våra skandinaviska nyfunna vänner veta att det varit storm här nere och att bron över till Krk varit avstängd i 2 dagar. Ingen hade kommit hit eller härifrån. Igår hade de öppnat den igen för personbilar och idag för husbilar och husvagnar. Vilken tur vi haft som bestämt oss för att åka hit just idag.
Vi fick också veta att de kämpar med svåra skogsbränder på Pulahalvön i närheten av där vi varit. Det var inget vi märkt av men drog oss till minnes att vi hört många brandbilar åka iväg igår. Blåsten och det torra landskapet gjorde det svårsläckt.

Så dagens blåst här i Baska var rena barnleken mot de stormbyar som varit. Det hade blåst upp mot 25 m/s.

Vi åt en lunch vi stranden och såg på ett hav i uppror. Men bara vinden lugnar sig kommer det nog bli riktigt bra här. Staden verkar mysig och stranden härlig med ett inbjudande turkosblått hav.