tisdag 12 juli 2016

Krka National Park

I söndags lämnade både vi och Frizsons Baska tidigt på morgonen. Över till fastlandet via bron och sedan den vackra kustvägen söderut. Det går inte fort, många samhällen och efter 2 timmar var vi bara en mil fågelvägen från Baska fastän vi i själva verket åkt 7 mil.
Sedan började klättringen över bergen och upp på serpentinvägar. Men vägen är relativt bred så det går bra med husbilen. När vi kommit över bergen och ut på slätten så var vi snart på motorvägen. Vi fortsatte motorvägen nästan 20 mil söderut och svängde av mot det lilla samhället Skradin.
Det var riktigt hett här men vi hittade en skuggig parkering för husbilarna och gick mot centrum. Havet går in som i en kanal i Skradin och det låg några riktiga lyx-yachter i hamnen. Vi hittade en restaurang där vi åt lunch och drack mängder av vätska.
Sedan var det dags att besöka nationalparken och bada i vattenfallen.
Ända sedan vi besökte Plitvice National Park för 2 år sedan så har jag velat besöka denna parken. De säger att den stora skillnaden är är i Krka får man bada i vattenfallen.

I entrébiljetten ingick även en båtresa upp till fallen. Vi hann precis med 14-båten som skulle ta oss ytterligare några kilometer upp i kanalen. En gigantisk lyx-yacht i storlek med ett fartyg höll just på att lägga till när vi la ut. Denna med en egen helikopter på en platta på övre däck. Hur mycket pengar har en del?!?
Vi åkte iväg med vår båt och branta bergsväggar reste sig på bägge sidor om oss. Mängder med svanar simmade i det kristallklara turkose vattnet totalt orädda för båten.
Vi blev sedan avsläppta och gick de sista metrarna till fallen i Skradinski bukt.
Vyn som mötte oss var fantastisk! Mängder med vatten forsade ut över ett brett fall och massor av turister badade i poolerna som bildades där under.

Vi gjorde som alla andra överhettade av värmen och hoppade i. Ner bland rötter, klippor och fiskar. Vilken konstig känsla.
Vattnet som bildades i poolerna var extremt strömt, så det gällde att hålla i sig i stenar och rötter eller simma mot strömmen allt vad du var värd.

Badet gav dock välbehövlig svalka, även om det var lite väl mycket folk för min smak.
När alla svalkat av sig gick vi mot båten. Tyvärr hade en precis gått och det var 50 min till nästa. Så vi gick vandringsleden 4 km tillbaka till husbilarna. Efter det var svalkan från badet borta.

Fritzsons körde sedan ut mot kusten och ön Murter medan vi fortsatte upp på höjderna och checkade in på Camp Marina. Mitt ute i ingenstans i utkanten av den lilla byn Lozovac låg denna lilla familjeägda campingen och intill fanns ännu en camping.
Under några pinjeträd parkerade vi husbilen och kunde på så sätt få lite skugga.
Det första vi gjorde var att slänga oss i deras lilla pool för att få ny svalka, sedan lite kall öl på det.
Middagen intogs på campingens lilla resturang där vi fick goda grillade cevapcici.

På måndags morgonen var det dags att åka på heldagstur anordnad av campingen. Vi hoppades ju att denna skulle inbära lite andra sidor av parken än det vi sett igår. Campingens minibuss tog oss till en annan parkentré. Vanliga besökare fick parkera och bli skjutsade ner med stora bussar. Vi fick åka ned med vår minibuss. Vi befann oss högt ovan vattnet och letade oss ner via serpentinvägar. Vår chaufför körde bra, men det gjorde inte de stora bussarna. De körde som de ägde vägen.
När vi kom ner påbörjade vi vår vandring i parken. Längs spångar och broar vandrade vi i, över och längs med fallen.

Det påminde en del om Plitvice men den stora skillnaden var nog typen av vegetation. I Plitvice var det mycket skog, här fanns mängder av fikonträd mitt i fallen och buskar med färgglada blommor som fjärilarna älskade. Från ovan kunde vi nu se fallen vi badat i igår.

Efter 40 min kom vi ner till badplatsen. Fast denna gången var det betydligt mindre turister. Klockan var bara 10 och det var bara några få som hittat hit.
Vi tog ett svalkande dopp och lyckades idag simma hela vägen ut till avspärrningen. Där kunde vi hålla i oss och inte glida nedströms.

Svala och nöjda fortsatte vi sedan vår vandring tillbaka till minibussen. En glass på vägen upp och vi blev svala även på insidan. Det var riktigt hett när vi kom ur skogen och de svalkande fallen. Temperaturen hade nu passerat 35 grader.

Vår tur fortsatte norr ut i parken och vårt nästa stopp var en utsiktspunkt. Vi var nu högt upp i bergen fast befann oss på en stor platå. Omgivningarna påminde om Afrikas torra savanner och dalen framför oss låg som i en canyon.

Vi rullade vidare uppe på platån och nästa gång vi stannade var hettan enorm. Vi närmade oss nu 40 grader och den lilla vind som var kändes som en varm hårfön i ansiktet. Men vyn var så fin. Vi blickade nu ut över en av parkens sjöar och ner på den lilla ön Visovac med en kyrka.

In i bilens svalkande AC en kort stund innan vi kom fram till nästa utsiktspunkt. En liten liten grusväg tog oss fram till branten där vi såg ner över fallen i Roski slap. Där ledde massor av småfall vattnet från den ena sjö till den andra.

Långt nere under oss kunde vi se byn Roski Slap där vi skulle äta lunch. Vi letade oss ner dit via serpentinvägar och kom fram till den häftigaste restaurangen jag någonsin sett. En gammal byggnad mitt i fallen där kallt bergsvatten rann överallt mellan bord och stolar.

Sedan bjöds vi på lunch helt i min smak. Bröd, tomater, oliver, ost och kallskuret med massa olika lufttorkade charkuterier.

Olika smaksatta snapsar och rödvin fick vi med. Allt var lokalt- och egenproducerat av de som som ägde restaurangen. Så himla gott allt ihop och stämningen med vattnet som rann igenom och sällskapet som bara blev gladare och gladare av all dricka gjorde hela lunchen så speciell och minnesvärd.
Vi skålade glatt med de resterande i gänget. Tyskar, fransoser och en polsk småbarnsfamilj.
Efter maten svalkade vi oss i fallen.

Glada i hågen fortsatte vi upp på en ny platå och till Krka Monastery. Där besökte vi först klosterkyrkan med fina målningar och gamla ikoner och en av munkarna berättade om kyrkans historia.

Sedan tog han med oss ner i katakomberna under kyrkan. Där hade de hållit gudstjänster när kristendomen var förbjuden under romartiden. I en av hålorna låg massa skelettdelar från en grav de grävt fram. Läskigt!!!

Turens sista stopp var ännu en utsiktspunkt över några av de högre fallen. Sedan fortsatte vi hem till campingen.
Vilken fantastisk dag vi haft!!!
Efter badet i söndags i Skradinski bukt så tyckte jag först att det var för mycket folk och att det var en riktig turistfälla. Och att Plitvice var så mycket bättre och finare. Men efter idag måste jag nog säga att Krka är finare. Just pga av mångfalden och att det är så stort och så många olika sjöar, fall, floder, canyons osv.

Tillbaka på campingen tog vi ett svalkande dopp i poolen och satt sedan och softade en stund vid husbilen.
Middagen åt vi på lilla campingens restaurang. En grilltallrik med 4 sorters kött för 2 personer med både strips och risotto som tillbehör. Vilket kött så gott. En halv liter rött vin och en flaska vatten till detta och vi betalade ca 200:- för allt.

Idag rullade vi vidare ut mot kusten och mötte upp familjen Fritzson. Vi har nu landat i staden Biograd. Men om detta återkommer jag till...