lördag 25 januari 2014

Det mexikanska köket

Tyvärr har vi nu haft 2 dagar mulet väder, rätt blåsigt och lite regn. Lite löpning har kombinerats med lata stunder med en bok i handen. Lite shopping har det också blivit och god mat och tröstande drinkar.

I alla de böcker och artiklar jag läst innan jag åkte hit så skriver de alla samma sak. Att mexikansk mat är något helt annat än det vi svenskar trycker i oss på fredagar.
Och de kan inte ha mer rätt. Varken smaker eller utseende påminner om våra svenska tacos.
Vi har nu provat både fajitas, nachos, quesadillas och burritos.
Smakerna i kryddmixen hemma på ICA kan absolut inte återfinnas här.
Och någon köttfärs har vi inte sett röken av. Ja, förutom i hamburgaren förstås.
Beställer du någon av ovannämnda rätter så serveras de med valet kött, kyckling eller räkor?
Hur många av er har räkor till era tacos?!


Och väljer du kött så är det strimlat och ibland i en sås av mosade bönor.
Det som påminner mest om de svenska smakerna är nog nachochips och guacamole. Denna serveras till det mesta och beställer du in extra får du en rejäl skål.

Någon tacosås har vi inte heller sett till. Rätterna serveras ofta med en salsa bestående av fint hackade tomater, lök och koriander. Den är inte särskilt såsig och koriandern kan lätt ta överhanden.
Så min nästa fråga, hur många av er har koriander till ert fredagsmys?


Jag var inte så förtjust i det när vi kom ner hit, men börjar mer och mer uppskatta denna krydda.
För Stefan är det precis tvärtom, han vill knappt se koriander längre, och visst är den speciell i smaken.

Vad det gäller tortilla-bröd så finns det 2 smaker, vete och majs.
Och om det är något jag fått nog av så är det majs-tortilla. De är lite grövre och hållbarare än vete, men med en väldigt speciell smak och lukt. Nästan lite unken.
Redan andra gången fick jag nog och åt bara innehållet i mina quesadillas. Så nu aktar jag mig noga när jag beställer bröd.

Någon tequila har vi faktiskt inte druckit.  Men desto fler öl och drinkar.
Ölen är ju rätt blaskig här, vare sig du beställer Corona, Sol eller XX. Men de serveras alltid med en limeskiva på kanten.
Idag hittade Stefan till sin stora lycka en XX Amber och visst var det skillnad.


Sakta men säkert börjar det gå bättre med spanskan. Ord och grammatik vi lärde oss under spanskakursen vi tog för 6 år sedan börjar komma tillbaka. Bäst går det för Stefan som har mycket lättare för språk än jag.
Damen i den lilla minimarten intill hotellet, där vi köper vatten och öl, hjälper oss gärna och vi har enklare konversationer och repeterar siffror.
I övrigt är det inga större problem att göra sig förstådd här. Många pratar bra engelska och de flesta menyer är både på spanska och engelska.

Imorgon hoppas vi på att solen tittar fram igen och att det blir lite varmare. Vår plan är att ta oss till naturparken Xel-Ha. Men eftersom de flesta aktiviteterna är vattenupplevelser så krävs det lite bättre väder och värme.

Nu väntar middag, men ikväll blir det nog italienskt.

Trevlig helg önskar vi nere ifrån Mexiko och Playa del Carmen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar