lördag 12 oktober 2013

London calling

I fredags kväll lämnade vi och familjen Thunberg Landvetter och Sverige bakom oss för att åka på lång-weekend till London. Detta beslut tog vi en solig morgon i maj då vi åt frukost i Bryant Park i New York. Vi insåg då hur fascinerande det var att besöka storstäder och hur fantastiskt roligt det var att gå på musikal. 

Bredvid mig på planet satt en 19-årig tjej på väg på sin första egna resa. Hon skulle till Australien och jobba som volentär på Kangaroo Island. Då började det suga i den mer äventyrliga restarmen på mig, men jag fick snart annat att tänka på då vi skulle landa på Heathrow. Efter att ha cirkulerat 3 varv för att invänta vår tur påbörjade vi vår landning som var allt annat än angenäm. Planet guppade, krängde och skakade och jag var väldigt glad då vi taxade in mot vår gate och flygvärdinnan sa: - Welcome to a very, very windy London.

Vi tog tunnelbanan in till centrala London och checkade in på vårt hotell Mercure Bloomsbury.

Efter en god natts sömn vaknade vi utvilade redo att ta oss an London. I torsdags hade Stefan haft en kund som kom från Newcastle som rekommenderade att man började med London Eye. Detta för att få en bra överblick över stan. Trots en rätt dyster väderprognos så sken solen från en nästan klarblå himmel. Så efter en god frukost tog vi tunnelbanan till London Eye, detta gigantiska pariserhjul. 


Gondolerna var gigantiska men fylldes inte så fulla så alla kunde se bra och gå runt.


Åkturen var magnifik och vi fick se flera av Londons sevärdheter. Bäst utsikt fick vi över Houses of Parlament och Big Ben. 


Efter åkturen gick vi över Thamsen mot Big Ben och fick en fin utsikt över London Eye.

Klassisk Londonvy med Big Ben och en röd dubbeldäckare. 


Efter en god lunch på en italiensk restaurang blev det lite shopping. Några favoriter som Nike Town, Esprit, Tommy Hilfiger, Abercrombie & Fitch hann vi med innan vi återvände till hotellet. 
Sedan var det dags för musikal. Eftersom  det var jag som fyllde år denna gången var det jag som fick välja musikal. 
När jag fyllde 30 åkte jag till Afrika och såg lejon, så det verkade nu fullt logiskt att åka till London och se Lejonkungen när jag fyllde 40. :-)

Efter en god, men lite stressad middag för det var fullt på alla restauranger, så gick vi till Lyceum Theatre. 


Föreställningen var fantastisk! Att se hur de löst det med alla djuren, alla kluriga kostymer, sminkningen, kulisser mm. 
Det var 2,5 fantastiska timmar på teatern. 




En öl på en mysig pub innan det var dags för sängen. Trötta somnade vi men var mycket nöjda med vår första dag i London.

/Marit



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar