måndag 27 maj 2013

The Phantom of the Opera

Trots fortsatt kallt, regn och blåst blev lördagen en fantastisk dag på många sätt.
Vi började morgonen med frukost på vårt stamhak "Gourmet New York" där vi välkomnades av vår servitris från igår som raskt skaffade fram bord åt oss.
Vi provade idag även deras amerikanska pannkakor som var supergoda.
I väntan på att affärerna skulle öppna gick vi bort mot Times Square, där fanns oftast något öppet på morgnar och kvällar. Nu passade vi på att besöka Toys'r'Us och Disney-butiken. Trots att man är vuxen så blir man som ett litet barn i dessa butiker och rycks med av den glada musiken, alla fina saker och den mysiga inredningen. Här finns verkligen allt du kan önska och lite till.

Sedan var det dags för mig att ge mig av på egen hand. Förra året hade jag besökt pysselaffären Michaels längre upp på Manhattan och den var väl värd ett besök igen.
Jag lämnade de övriga och hoppade på tunnelbanan. Tyvärr gjorde jag exakt samma misstag som förra året och valde ett tåg som inte stannar vid alla stationer. Det resulterade återigen i att jag hamnade uppe i Harlem vilket kändes sådär. Utan att ha utfört någon Harlem Shake tog jag raskt en tunnelbana tillbaka några stationer och kom till min efterlängtade affär.

Där var det precis som förra året rea på vissa utvalda produkter. Jag fyllde min korg och lämnade butiken med en välfylld påse med framförallt dekorationsmaterial som blommor och washitejp.

Sedan slöt jag upp med de andra en bit ner på Manhattan. Det blåste och regnade till och från och vinden var riktigt kall. Vi frös och mindes hur vi svettats på vår förra resa hit. Nu sökte vi värme på puben Heartland Brewery som ligger i samma byggnad som Empire State Bildning. Vi ville inte äta för mycket lunch eftersom vi måste äta middag tidigt ikväll inför vår Broadway show. Så lite pubmat passade perfekt. Puben hade öl från eget bryggeri och vi fick smaka olika sorter innan vi beställde. De flesta av oss fastnade för samma sort döpt efter byggnaden. Denna öl avnjöts med kycklingvingar, nachos och quesedillas.
Jennie och jag lämnade sedan grabbarna kvar på puben tittandes på Champions League-final och tog tunnelbanan ner till området runt Flat Iron. Där shoppade jag loss i ännu en pysselaffär och sedan blev det fler underkläder på ännu en Victoria's Secret innan vi hämtade upp grabbarna på puben igen.
Sedan tog vi tunnelbanan hem och åt en sandwich innan vi gick hem för att förbereda oss för kvällen höjdpunkt - The Phantom of the Opera på Majestic Theatre.

Just nu spelades Phantomen av Peter Jöback. Biljetterna hade vi köpt hemma i Sverige via www.resfeber.se och det visade sig att det både varit ett bra pris och bra platser vi fått.
Teatern var mindre än jag trott och vi satt mycket närmre scenen än vad jag hade vågat hoppas på.
Klockan 20:00 släcktes salongen ner och föreställningen började. Jag som aldrig varit på någon musikal eller liknande innan var helt betagen. Jag skall erkänna att jag inte hängde med i alla texter men det var inte svårt att förstå handlingen.
Musiken var grym och vi var alla helt tagna av den. Peter gjorde rollen fantastiskt, vilken röst han har!!!
Emellanåt såg man diregentens händer sticka upp framför första raden där han skickligt manövrerade orkestern som satt i ett smalt dike under scenen.
Utöver handlingen och musiken så blev vi så imponerade av alla kulisser och allt som skedde på scenen. Hur fixade de till allt och fick allt att klaffa?! Fantastiska kulisser och kreationer som åkte upp i taket över publiken, skådespelarnas dräkter, effekterna, rekvisita som bara kom upp ur golvet, broar och trappor som helt plötsligt bara fanns på scenen. Vilket enormt arbete det låg bakom allt detta.

Enorma applåder avslutade våra 2,5 timmar på Majestic och vi kom åter ut i det kalla vädret. Om temperaturen varit som förra året så hade vi gärna vandrat runt och bara njutit, men nu var natten isande kall och vi skyndade oss hem de 150 meterna till vårt hotell.
Under natten sov flera av oss lite oroligt och vaknade gång på gång till tonerna av Phatomen.

På söndagsmorgonen sken solen från en näst intill molnfri himmel. Trots att det fortfarande var kallt ute så kunde man ändå känna att värmen var på väg tillbaka.
Vi avnjöt vår sedvanliga frukost och med kaffet i handen gick vi sedan ner mot Empire State Building. Där hade vi aldrig varit uppe sist, men nu var det dags så det var bara att ställa sig i den ringlande kön. Det gick trots allt rätt smidigt genom kön, säkerhetskontroll och biljettköp och en timma senare stod vi utanför hissen som skulle ta oss 86 våningar upp.
Väl ute på toppen blåste det full storm men det var mäktigt att se ut över Manhattan. Då vi förra året var uppe i "Top of the Rocks" hade det varit lite disigt och vi hade inte sett så långt. Nu kunde vi lätt se JFK Airport, Frihetsgudinnan, Chrystler Bulding mm.

Nere på marken igen tog vi tunnelbanan ner till SoHo för lunch och shopping. Värmen började komma tillbaka mer och mer och ryggsäcken började bli full med kläder i takt med att temperaturen ökade.
Eftermiddagen avslutades på en pub för de tre andra medan jag lite snabbt besökte ännu en pysselaffär. Efter detta blev det ett besök i det mysiga området Meetpacking där vi gick en bit på High Lane. Mycket folk och blåsigt men en varm dag är säkert denna grönskande promenad på hög höjd underbar att gå med bänkar och solsängar här och var.

Ett snabbt stopp på hotellet innan det var dags för middag på restaurangen Dinosaur BBQ vid Riverside väster om Harlem. Denna restaurang hade Jennie läst om hemma och vi hade bokat bord för länge sedan. Klev av tunnelbanan i ett häftigt område med höga broar ovan våra huvuden och vandrade sedan ner mot vattenlinjen där vi fann Dino BBQ. Vilket place!!!

Det var fullt med folk och väntan på bord lång, de flesta väntade i baren. Ljudnivån var hög då lokalen helt saknade textilier. Det är svårt att beskriva miljön men restaurangen var inte något du fann inne på centrala Manhattan. Vi som bokat bord behövde inte vänta länge förrän vi fick vårt. Där beställde vi helt enligt rekommendationen i boken Jennie läst. Detta innebar förrätten "Swag Plate" man delar på fyra med kycklingvingar, scampi, ägghalvor och stekta gröna tomater. Mycket gott men det mättade oroväckande mycket.
Sedan var det dags för varmrätt - två "Sweatheart deal for two".Den bestod av ett fullrack revbensspjäll och sedan fick man välja till fyra stycken tillbehör som bl.a coldslaw, strips mm. Jag kan säga att det var en chock att få in maten, jösses så mycket det var.
Revbensspjällen var verkligen jättegoda och köttet så mört att det lossnade lätt från benet som var precis kala då du var klar.
Vi åt och vi åt, gnagde ben för allt vi var värda men det kändes knappt som det rörde sig på tallriken. Av de fyra tillbehören orkade vi inte få i oss så mycket. Men så gott det var och vilken härlig atmosfär det var här.

Proppmätta tog vi tunnelbanan in mot Times Square. Det var verkligen skillnad i temperatur nu, även om det inte alls var lika varmt som sist. Men nu var det iallafall inte plågsamt att vistas ute.
Vi köpte kaffe på Starbucks och tittade på myllret av folk och allt som händer. I vanlig ordning vandrade Musse, Mimmi, Hello Kitty, Super Mario, Frihetsgudinnan, Kakmonstret, Spiderman m.fl. runt på Times Square redo att låta sig bli fotograferade med turisterna mot betalning.
Vi drack vårt kaffe och vandrade sakta hem mot hotellet.
Proppmätta och efter att ha gått 28 000 steg var det inga problem att somna ikväll.