lördag 25 maj 2013

New York i repris

Så var det då dags igen för en ny resa till New York. Då vi var där förra året så var vi så extremt nöjda. Och en augustikväll då vi hade grillat tillsammans med våra grannar Jennie och Danne som vi besökt NYC med, så satt vi och pratade om hur fantastiskt allt varit, hur bra vi hade haft det och hur vi längtade tillbaka efter det, och det och det...
Det var då Stefan sa: - Vad är problemet? Det är väl bara att vi bestämmer att vi åker dit igen!

Och nu var vi alltså på väg igen. Samma vecka och samma dagar som förra året blev det konstigt nog.
Vår resa startade från Habo redan 02:30 på torsdagsmorgonen och då var vi rejält trötta. Inte många bilar ute vid denna tiden och resan till Landvetter gick smidigt. Däremot såg vi 2 suspekta saker som man så här i efterhand undrar om vi drömt. Som tur var så var vi fyra stycken i bilen som kunde intyga det vi sett.
I diket längs 195:an stod en man. Han gick inte, han kissade inte, ingen bil fanns i närheten. Han bara stod i diket och tittade ut mot vägen. Kändes kusligt på något sätt.

Nästa konstiga incident var en bil vi såg vid påfarten till riksväg 40. Där mötte vi lasttbil med gravstenar. Vad gjorde den ute mitt i natten?!?
Dessa två suspekta saker funderade vi på hela vägen till Landvetter.

Sedan flöt allt på precis som vi ville. Incheckning på flygplatsen, planet lyfte i tid, vi flög en dryg timma ner till Amsterdam där vi landade i spöregn och 6 grader.
En snabb mellanlandning och boarding på nästa flygning med Delta Airlines. För att komma igenom boardingen krävdes ordinarie säkerhetskontroll utökad med kroppsvisitering samt intervju om resan och packningen. Säkerhet i all ära, men detta kändes lite överdrivet.

Flygningen över Atlanten varade i 7 timmar och 45 min. God mat och bra service även om inte planet var superfräscht och vi fick ingen egen skärm eller spelkonsol. Lyckades slumra till 1,5 timma och det behövdes.

Landade i ett soligt och varmt New York. Väderprognosen hade sagt mulet, massor av regn och 20 grader. Nu var det närmare 30 och rätt kvavt så en åskskur var nog att vänta.
Det kändes som vi hade sådan otroligt flyt med allt denna resan. Det var knappt ingen kö genom passkontrollen. Mannen som satt bakom disken var trevlig, den Stefan och jag hade förra året var både otrevlig och dryg. Då det var Jennie och Dannes tur tyckte hon att hon kände igen honom. Då hon senare jämförde med fjolårets signatur i passet med den nya såg hon att det var samma som de hade förra året. Hur stor är sannolikheten att få samma då vi återvänder 1 år senare, det finns flera terminaler och säkert 25 diskar på varje ställe. Så lustigt!!!

Det som förra året tog 2,5 timma löste vi nu på under halvtimmen, alla väskor var med och vi hittade genast en bankomat. Det var tur det för det fanns knappt inga dollar kvar sedan vår förra resa. Vi hittade lätt till flygtåget som skulle ta oss in mot tunnelbanan. Någon taxi blir det inte mer. Den vi åkte förra året var sååå nära att krocka i vad som hade blivit en rejäl smäll. Tunnelbanan var både billigare, säkrare, gick fortare och rätt linje stannade precis vid vårt hotell.
Vi kände oss nästan lite hemma i stan då vi lätt tog oss fram överallt.

Då vi klev upp ur tunnelbanan var det otroligt hett och kvavt. En gigantisk skyskrapa sträckte sig över mitt huvud. Känslan var bekant.
På himmeln var det dis med mörka moln, åskan var nog nära nu.
Hotellet InterContinental låg bara 100 m från uppgången så vi hittade lätt. Då vi bokat hotell till vår resa hade vi använt sidan www.hotwire.com. Där säljs lyxigare hotell ut till billigare priser. Problemet när du bokar är att du inte vet vilket hotell du får. Bara i vilket område och hur många stjärnor det har. Då betalningen är genomförd får du mail med hotellets namn. På detta sätt hade vi nu fått ett 4,5-stjärnigt hotell till samma pris som ett 3-stjärnigt. Det komiska var att det låg nästan mitt emot där vi bodde sist.

Det fanns inga rum städade ännu, så vi lämnade bagaget och gav oss ut för att äta lunch. Hittade genast vårt favoritställe för luncher sedan sist och åt en god hamburgare där samtidigt som himmelen öppnade sig utanför och åskan mullrade mellan höghusen.
På väg tillbaka till hotellet tog vi skydd under skyltar och markiser och klarade oss undan värsta regnet.
Tyvärr fanns inga rum klara ännu, så vi bestämde oss för att börja aktivera oss. Kameraaffären B&H var en bra start. Den låg inte långt från hotellet men eftersom det regnade lätt tog vi tunnelbanan.
Då vi kom upp från underjorden möttes vi av vatten redan vid biljettkassorna. I trappan rann vatten och flera hade sökt skydd nere i tunnelbanan. Hur illa kan det vara tänkte vi.

Det var illa. Det ösregnade då vi kom upp och regnade i 45-graders vinkel. Vi sökte hastigt skydd under ett tak och väntade på att det skulle lugna sig lite. Då det lättade gav vi oss iväg mot kameraaffären, det var inte långt att gå så vi borde klara det. Men som på en given signal så öppnade himmelen sig igen. Vi sprang in under taket till en hotellentré där vi blev stående. Vi såg skenet från blixtarna och knallarna var så nära så marken skakade. Madison square garden låg precis framför oss, men vi kunde knappt se byggnaden genom regnet. Vägarna fylldes med vatten, det hade ju ingenstans att ta vägen då allt bara är betong och asfalt.
Bredvid oss stod en portier från hotellet vi sökt skydd bredvid. Han fick precis ett meddelande på sin telefon. Flood alert until 17:30.
Hmmm... Strax bakom oss låg en pub, så vi glömde kameraaffären för en stund och väntade ut regnet med några öl.
Tröttheten började göra sig påmind och det var skönt att sitta ner för en stund.
Regnet upphörde, himmelen klarnade och vi gav oss iväg igen. Trots åskskuren var det fortfarande riktigt varmt och det gjorde inget att vi var lite blöta.
I kameraaffären blev vi återigen förbluffade över det otroliga utbudet och logistiken kring allt. Vi hittade det vi sökte. (Zlatko om du läser detta, tyvärr fanns inte ditt objektiv inne ännu).

För att hålla oss "pigga" så vandrade vi sedan runt och tittade i lite affärer. Hjärnan började bli riktigt seg nu och då vi kom ner i tunnelbanan där det säkert var närmare 40 grader varmt, ingen luft och långa köer fick huvudet kortslutning. Det var som om man inte kunde tänka eller ta in mer.
Vi gick hastigt upp från underjorden och gick hem. Nu fick vi våra rum. De var riktigt schyssta på 33 kvm och med stort badrum. De hade slut på rum med Kingsize-sängar, så vi fick med 2 sängar. Men varje säng var minst 140 bred så det känns som om vi kunde delat på ett rum alla 4.

Helst skulle vi velat gå och lägga oss nu, men vi behövde nog mat innan. Mycket folk kring Times Square och tyvärr kände jag mig inte alls lika imponerad av alla skyltar och byggnader som sist. Köer till alla restauranger, vi ville bara få något snabbt i oss och sova.
Efter lite köande fick vi bord på Hard Rock Café och åt gott innan vi gick hem. Nu funkade huvudet extremt dåligt och det var skönt då vi låg i en skön säng på hotellet. Klockan var 22 lokal tid och vi hade bortsett från det lilla vi sovit på planet varit vakna i 26,5 timma. Och natten innan det hade vi sovit 2,5 timma. Inte undra på att vi var trötta.

Tänk vad en god natts sömn kan göra. Vi vaknade utsövda vid 7 på morgonen. Vårt kämpande mot tröttheten igår hade gett resultat. Vi hade sovit förbi den "svenska morgonen".
Idag var vi som nya människor. Den kokta hjärnan var borta och man kände lyckoruset av att vara på plats. Nu var man närvarande rent psykiskt inte bara fysiskt.
En god frukost med omelett, bacon, juice och en stor kopp kaffe bättrade på känslan av lycka. Vi var återigen imponerade av allt omkring oss.

Det var lite svalare idag och duggade lätt, men vi valde ändå att gå till fots upp mot Central Park. Vi passerade Times Square där ett stort Starwars skepp byggt i lego var placerat tillfälligt i väntan på att bli förflyttat till Legoland i Kalifornien.

Vi fortsatte sedan upp till Nike Town där vi spenderade en timma med att prova och köpa nya träningskläder. De har så otroligt mycket fint där.

Då vi kom ut igen hade det hänt något med temperatur. Det var mycket kallare och blåste. Min nyinköpta långärmade funktionströja åkte snabbt på. Vi vandrade runt och frös och tittade lite i affärer och tog sedan lunch på en varm pizzeria med vedugnsbakade pizzor. Med så mycket nyinköpta träningskläder kändes det helt ok att avnjuta denna fantastiska pizza.

Eftermiddagen spenderades bl.a på Bloomingdales och på Victoria's Secret där jag handlade på mig lite nya underkläder. Jag har varit så nöjd med de jag köpte förra året.
Besökte även Tommy Hilfiger, Hollister, Uniqlo mm.
Eftersom vädret skall bli bättre framåt söndag bestämde vi oss för att fokusera på shopping nu i början. Sevärdheter får vänta!

Det regnade till och från så vi njöt av öl och värme på en pub.
Sedan gick vi hem och vilade fötterna en stund och jag tog en varm dusch innan det var dags för middag. Vart vi skulle äta ikväll var bestämt sedan länge. Fredagskväll var valet självklart, vi skulle äta på T.G.I Fridays. Det blåste kallt och regnade lätt då vi gick, jag var så glad för att jag valt att ta med mig en jacka till New York och den hade jag på mig ikväll. Det visade sig senare att temperaturen sjunkit mer än 20 grader sedan igår och låg nu under 10.
Till middag blev det Baby Back Ribs och deras goda pasta med kyckling och räkor. Precis samma som sist och Stefan och jag delade mat. Perfekt mix!

Vi började bli trötta efter en lång dag men passade ändå på att besöka M&M's.

Man blir så imponerad av hur stort allt är och hur mycket saker det finns att köpa, bara kring en godissort.

Trötta återvände vi hem. Hade för skojs skull tagit med min stegräknare vi haft i vår tävling på jobbet. Den visade nu 24 000 steg. Inte konstigt vi var trötta.
Imorgon är det lördag och en ny dag väntar på oss i denna fantastiska stad.