tisdag 29 maj 2012

Allt är stort i USA, t.o.m regndropparna

På lördagskvällen var det dax för själva födelsedagsmiddagen för de bägge 40-åringarna Jennie och Stefan. Vi hade via Salong Hårfin i Bankeryd fått tips om restaurangen Strip House och bokat bord där redan hemma i Sverige. Skall ju erkänna att namnet gjorde mig lite tveksam i början också, men detta var en finare restaurang som serverade goda kött- och fiskrätter.
Då vi kom dit blev jag återigen tveksam. Röda sammetsgardiner hängde i fönstret och i lokalen rådde ett dämpat ljus med små röda lampor. Väggarna pryddes av svartvita fotografier på extremt oskyldiga strippor.

Vi fick vårt bord och menyer. Det var ju ingen billig restaurang vi valt och vinet kostade en förmögenhet. Men det var det värt för köttet var gudomligt! Vi tog alla filet mignon fast med olika tillbehör och det var utan tvekan den godaste köttbit jag ätit i hela mitt liv. Portionerna var rejält tilltagna så vi lämnade restaurangen mycket nöjda och mätta men med ett stort hål i plånboken. Men det var det värt!!!

Innan det var dags för sängen strövade vi runt lite kring Times Square, det var så kopiöst mycket folk att det gick knappt att ta sig framåt. Förvirrad blir man också av alla skyltar som lyser och skapar en känsla av dagsljus omkring oss. Men när man tittar upp är himmeln alldeles mörk.
Allsköns figurer som Musse, Super Mario, Hello Kitty mfl vandrar runt bland alla turister och vi blev fotograferade med Elmo från Mupparna.

På söndagsmorgonen träffades vi vid 8:00 för frukost. Här kan vi inte sova bort någon tid. Vi börjar äntligen förstå det här med frukost nu och beställer inte mer än vi orkar äta upp. Den här dagen hade några mål: - Jennie och jag ville hitta en Victoria Secret och prova underkläder innan vi blev för svettiga.
- 13:30 hade vi bokat tid för att besöka Ground Zero.
- Lokalisera den stora Espritaffären.
- Åka upp i Empire State Building när det blev mörkt.

Men det gick dåligt med våra mål idag. Vi var ute på tok för tidigt för en söndagsmorgonen i New York. Och när affärerna väl började öppna var det grabbarna som fick handla och Victorias Secret öppnade senare än andra. Så vi fortsatte vår shopping nedåt Manattan. Glada blev vi då vi hittade en ny Victoria, men besvikna då det visade sig vara en Victoria Pink med enbart neonfärgade underkläder. Men vi hittade lite andra trevliga butiker att handla i och åt goda wraps till lunch på ett mysigt café.
Sedan var det dags att åka ner mot Ground Zero men då dök nästa problem upp. Vi hade på morgonen pratat om att vi hade våra pass med oss. I min värld pratade vi Visitors Pass vi fått då vi bokade. Men det krävdes vanligt pass också. Så det var bara att slänga sig ner i tunnelbanan och åka hem och hämta. Det positiva var att vi kunde göra oss av med alla shoppingpåsar.

Lite sena kom vi till Ground Zero, men man hade 30 min spelrum på den bokade tiden. Vi fick passera flera säkerhetskontroller och i den sista scanningen försvann mitt Visitors Pass som jag behövde. Då jag återvände till kontrollen och sa vad som hänt fanns det inte kvar, men en annan tjej hade ett för mycket som var icke namngivet som jag som tur var fick ta. Det går bra idag! NOT!

Väl inne var det ett fint och lugnt område, delvis under uppbyggnad. De bägge tornens plats har ersatts med 2 pooler med vattenfall längs sidorna. Namnen på de omkomna står utstansade på kanterna till bassängen. 4 nya torn är under uppbyggnad samt en 5:e byggnad med ett museum. Det var svårt att föreställa sig vad som hänt här och man blev smått nervös varenda gång man hörde eller såg ett flygplan på nära håll.
Vi vandrade runt en stund, satt på en stenbänk och tittade på folket. Men det var en varm dag i New York och solen brände, så vi gick vidare.
Utanför hittade vi en lokal pub där vi fick en svalkande öl. Inte många turister där, verkade vara ett riktigt hak för New Yorkbor.

Vi fortsatte sedan till Century 21, ett stort varuhus med outlet för märkeskläder. Men där vände vi ut lika fort. Jösses vilket stim. Här hade vi inget att hämta utan tog istället tunnelbanan upp till Flat Iron. Där hade vi varit innan och visste att det fanns en Victoria Secret. 3:e gången gillt, nu fick Jennie och jag äntligen handla och kom lyckliga ut ur butiken med varsin rosa påse. Vilken butik och framförallt vilken service!!!
Vi passade även på att ta en tur till Macy's - världens största varuhus. Men allt är ju så stort och så mycket så man orkar inte kolla efter något. Det enda som sinnet tog in i denna byggnad var den gamla rulltrappan med steg byggda i trä.

Klockan var nu sex på kvällen och vi återvände återigen till hotellet med nya påsar. Hittills har den mesta shoppingen gjorts i respektive märkes butik, där hittar vi lättare än i stora varuhus.

Kvällens utflykt skulle gå norr över upp mot Central Park. Av vår grannes kompis som bor i New York hade vi fått tips om vart bästa burgaren fanns. På Le Parker Meridian Hotel i Midtown skulle det inne i lobbyn finnas ett sammetsdraperi. Bakom draperiet skulle Burger Joint finnas. Det gjorde det mycket riktigt, men hade vi inte vetat om det hade vi aldrig hittat det. Hotellet var superlyxigt och det fanns inga skyltar eller tecken på att den skulle finnas där. Dessutom var haket väldigt enkelt med handskrivna skyltar och pyttelitet, men burgarna var gudomliga och hela besöket var en upplevelse i sig.

Sedan vandrade vi vidare längs 5:e avenyn och kring Rockefeller i jakt på Espritaffären. Efter grundligt letadende och lite googlande visade det sig att den inte längre fanns. Alla Espritbutiker i hela USA var nerlagda. Hur är det möjligt?!?

Besvikna tog vi tunnelbanan till Empire State Building för att mötas av en kö på över 2 timmar. Normalt sett brukar kön vara mindre på kvällarna, men gissningsvis berodde detta på att det imorgon är Memorial Day och många amerikaner är lediga.
Vi sköljde ner ännu en besvikelse med en kall öl på en pub intill. Klockan var över tio och det skulle bli på tok för sent att åka upp.
I samma stund började det spöregna med superstora regndroppar.
- Allt är stort i USA, t.o.m. regndropparna, sa Stefan.

Men trots lite nederlag och bakslag och flera turer innan vi lyckades så blev den här dagen rätt bra ändå.

Måndagen firades Memorial Day i USA och stan var fylld av turister och poliser. Det var också en stekhet dag med över 30 grader i skuggan. För vår del så var det kontrasternas dag. Vi började med en lugn promenad till Bryant Park och New York Public Libary. Sedan fortsatte vi ut på stimmiga 5:e avenyn och shoppade nya löparkläder på Nike Town och gjorde mycket fynd på Tommy Hillfiger.
Hem och lämnade påsar och åt en enkel lunch innan vi hoppade på tunnelbanan norrut längs Central Parks västra sida där jag ville besöka en scrapaffär. Men något blev fel med denna tunnelbanan och 5 stationer hoppades över och vi hamnade rätt upp i Harlem på 125 gatan. Vi var utan tvekan vitast i hela vagnen och vi gjorde ett snabbt byte söderöver.
Medan de andra slappade i parken gick jag till Michael's som låg som i en liten småstad, sådan kontrast till allt annat.
Med lite fynd återvände jag till de andra i parken och turen gick nu till södra Manhattan och en eftermiddagspromenad på Brooklyn Bridge och njöt av vacker utsikt.
På vägen upp till Midtown gjorde vi ett stopp i Chinatown och blev återigen förvånade över hur fort den här staden ändrades. Ännu mer förbluffade blev vi då vi sedan vandrade in i Little Italy där trottoarerna var fyllda av serveringar och italiensk musik strömmade ut från högtalarna. Hade man inte vetat hade jag lika gärna trott att vi var i Italien.

Hungriga, törstiga och varma återvände vi till Times Square och ännu en middag på Thank Good it's Friday, det var ju så gott sist.
Till sist satt vi i röda trappan vid Times Square och bara njöt av allt. Om drygt 2 dygn sitter Jennie och jag på ledningsgrupp för klinisk kemi, det kändes väldigt avlägset just nu.

Imorgon kväll är det hemresa, och jag som knappt fattat att vi varit här. Allt har gått i raketfart och vi har inte hunnit smälta det ena förrän nästa händer. Det tar ett tag att bearbeta allt vi sett och varit med om, men vi har haft det fantastiskt bra!!!