söndag 16 september 2012

Höst - med en känsla av vemod

Den här helgen har jag legat hemma med feber och ont i halsen. Det är så tråkigt att inte ha orken när det finns så mycket man vill göra och man är ledig.
Idag kände jag mig lite piggare och tänkte att jag skulle se hur mycket ork jag hade. För 2 veckor sedan tvättade jag trädgårdsmöblerna och de stod nu i garaget redo att oljas för vinterförvaring. Tänkte att detta var ett lagom projekt för mig en dag som denna.

Det är inte så mycket trädetaljer på dem så arbetet var klart på 20 minuter, men det var tillräckligt lång tid för att jag skulle hinna tänka massor.
Egentligen tycker jag om hösten med den klara luften, alla vackra färger och att man kan mysa inomhus med en brasa och tända ljus när mörkret och kylan kryper på.
Men varje år då jag oljar möblerna så känner jag samma känsla av vemod, att sommaren redan gått och vart blev det av den. Hur många gånger satt vi egentligen i de där trädgårdsmöblerna?

Jag skall definitivt inte klaga på den sommaren jag fick, vi hade tre helt fantastiska veckor nere i Kroatien.
Men jag kan ändå känna en viss känsla av vemod. På våren då man tar fram trädgårdsmöblerna och planterar och fixar iordning på altanen så har man så höga tankar om hur allt skall bli. Man ser sig själv sitta ute många och långa kvällar och njuta av värmen. Och vips innan man vet ordet av så står man där och oljar sina trädgårdsmöbler och hösten är här igen.

Kanske är det just avsaknaden av de där varma kvällarna som gör det. Alla gånger man hellre väljer att sitta inomhus för det är för kallt ute.
Tacka vet jag alla de underbara varma kvällarna vi fick nere vid Medelhavet!!!

Ett ord vi ofta hörde ropas på stranden i Baska var  -Kukuruz!!!
Vi lärde oss snart att detta betydde majs och att grillade majskolvar såldes dagarna i ända av strandförsäljare.

Kom på att jag hade en del obloggade kort, så här kommer ett kort i majsens tecken.


Stämpel och majspapper från Magnolia. Bakgrundspapper från "Maja Designs Skärgårdsliv".


Jag fortsatte sedan på skördetemat och använde ett av de motiv som jag faktiskt färglade i förtältet i somras nere i Kroatien. Stämplar från TPC Studio och papper från Maja Designs "Skall vi ta en fika?"


Sedan var det 2 kortbeställningar från 2 av mina mest trogna beställare. Först ett grattiskort på spanska, gärna i blåa toner och med snäckor.


Återigen papper från Maja Designs "Skärgårdsliv, de är underbara! Stämplade "Feliz cumpleaños" bokstav för bokstav, för någon grattisstämpel på spanska hade jag inte. Stansade ut med Quickutz Doily Ovals i två storelker.
Snäckstämplar från Pieces-by-pieces, swirls från Magnolia och snäckor från Kroatien och Råå.


Sedan ett kort som inte blev helt olikt det förra. Ett grattiskort till en tjej som gillar att mysa med en god bok och en kopp te. Gärna i sin stuga på väskusten. Kortet skulle vara i milda färger.


Någon stämpel med te hade jag inte men jag hittade en bild på en kanna och en kopp som jag printade ut på akvarellpapper och målade med distresser. Hittade en charms i form av en bok och Magnoliapappret med karta över Sverige där mest Västkusten syns fick symbolisera stugan och västkusten. Självklart lite papper från Maja Designs Skärgårdsliv också och tag och swirl från Magnolia.

Det var allt för denna gången. Nu skall jag samla kraft och hoppas febern lägger sig så jag kan ta mig tillbaka till jobbet imorgon.

Och för er som vill följa med till Magnoliabutiken i Borås 29 september så har vi en plats kvar i bilen.

Trevlig söndag!
/Marit

1 kommentar:

  1. Kul att du tittade in till mej. Av de frusna äppelbitarna gör jag kvickt en sats äppelmuffins om jag får oväntat besök. Bara att ta fram redan delat och klart. Jag står ju på spinnet fyra lördagar framöver med mina hantverk, så jag måste lägga allt focus på det , men kanske att jag får tid en annan gång:) tack för omtanken! Kram Ulla

    SvaraRadera