torsdag 25 augusti 2011

Kan man ha för mycket papper och stämplar?

Ja, det är frågan. Kan man verkligen få för mycket av papper och stämplar?!?
När det kommer till pysselgrejer så är det just stämplar och papper som jag är lite extra svag för. Det finns så otroligt mycket fina och tänkvärda texter på stämplar, fina mönster, bilder mm. Ibland känns det som de hänger där och bara ropar på mig, jag bara måste ha dem. Min stämpelsamling fylls på konstant och jag säger till mig själv att jag inte behöver fler, men vad hjälper det?
Men jag vet att när det gäller stämplar så finns det de som är betydligt värre än jag av mina liksinnade vänner.   :-)

Sedan är det ju det här med papper. Där är begäret nästan ännu större. Man ser ett fint papper och tänker att det måste jag bara ha. Sedan vänder man på det och ser baksidan och inser att den är lika fin den. Och då tar man 2 papper för att kunna kombinera dem. Sedan tar man ett 3:e extra papper för att de är så fina.
Sedan kommer man hem och då vill man inte använda dem för att de är så vackra. Man vill inte klippa sönder det fina motivet.

Sedan hittar man nya papper, ibland en hel serie och köper ännu fler. Insåg nu i somras att jag har på tok för mycket papper och mitt största problem är nog att jag både vill och inte vill använda dem. Till skillnad från stämplarna så finns de ju inte kvar. När det kommer till papper kan man inte både äta kakan och ha den kvar.
Gissar att jag som person är lite av sparatypen, har nog ärvt det av min mor. Allt skall sparas och dokumentras på något sätt. Det är inte för intet som man jobbar som kvalitetsansvarig och gillar att dokumentera och strukturera.

Men så i lördags, då det var gårdsfest på gatan där jag bor men jag satt hemma med en begynnande förkylning och feber, bestämde jag mig för att verkligen börja använda alla mina papper jag köpt på mig. Och stämplar med för den delen. Här kommer resultaten.

Skärgårdstema
Fick här användning för lite nya stämplar ej tidigare använda. Samtliga papper är från Maja Designs underbara serie "Skärgårdsliv".



Gillar den understa stämpeln starkt. "Be yourself, everyone else is taken". Mycket tänkvärt!

 

 
 Baby
Hittade lite papper jag köpt på rea på Panduro i Stockholm i våras och passade på att göra lite babykort till både tjej och kille. Hittade också en stämpel med babyfötter jag visst köpt vid något tillfälle. Tillsammans med papprena blev det en bra kombination.





Lite blandat...
Hittade ett papper från Websters Pages med flera små "reklambilder" man kunde klippa ut. Här en med Suger Corn och till det ett vackert rosa papper som hade den roliga lilla poststämpeln.

 

Samma rosa bakgrund fast här med ett tryck som ett brev med frimärken Fågelstämpeln från Tim Holtz passade bra till dem båda.


Sedan var det dags för cykeltema, ett somrigt papper som man blir lite glad av.


Och vänder man på cykelpappret så hittar man den härliga prickiga baksidan, så jag gjorde ett kort även på den. Här fick mammas gamla knappar komma till användning också.


 
Som sagt, man skall inte underskatta baksidorna, ibland kan de nästan vara finare än framsidan.
Lite sjönk det väl i pappershögen, men det finns mycket kvar. Men hösten är lång och det kan bli många pysselkvällar i höstmörkret.
De riktigt fina papperna har jag dock inte rört, sparar dem till en layout eller något...

/Marit

1 kommentar:

  1. Svaret är ju NEJ man kan inte ha för många papper :-) å inte stämplar heller för den delen .....Jag har oxå det problemet speciellt med pappren från Maja design; de är så fina att jag inte vill använda dem .... Kram Anneli

    SvaraRadera